Jump to content

WWE: Борсовият шампион в тежка категория


YoTheReal

Recommended Posts

WWE: Борсовият шампион в тежка категория

NRoh6ZT.jpg
Скокът в цената на акциите на WWE вдигна и личното състояние на Винс Макмеън до 3.1 млрд. долара. Той е собственик на 42% от компанията
 

 

- Акциите на WWE са се повишили с над 260% за една година.
- Компанията подписа нови телевизионни сделки, които изстреляха нагоре пазарната капитализация.
- Във финансово отношение WWE е в най-добрата си форма, но гледаемостта на шоутата продължава да пада.


 

Кечът отдавна не е на мода – поне не така, както беше в края на миналото хилядолетие и началото на новото. Президентът и основател на основната корпорация зад тази индустрия, WWE, Винс Макмеън знае това много добре. Ето защо той отдавна не я представя като кеч компания, а като такава за забавление. Дори официалното име World Wrestling Entertainment от години не се използва – използва се само абревиатурата WWE. След редица скандали през годините Макмеън се отказа да представя продукта на компанията като истински спорт, спря да го нарича кеч и започна да го нарича спортно забавление.
 

Днес той е по-близо от всякога да бъде в лигата на големите, защото макар феновете да знаят, че кечът не е истински бой, телевизиите виждат предаванията му на живо му като ценна придобивка. Не само ценна, но и много скъпа.

Бизнес моделът на WWE става все по-сложен, но едновременно с това и по-прост. Сложната част е, че компанията има все повече и различни потоци на приходи – телевизионни предавания, собствена стрийминг услуга WWE Network, продажба на тениски и сувенири, риалити шоута, инвестиция във филми, видеоигри, авторски продукции, както и, разбира се, продажбата на билети. Простата част е, че за всички целта е еднаква – повече оборот, все по-голям мащаб, повече гледаемост. Някак си обаче WWE успя да загуби огромна част от аудиторията си след бума на кеча в Америка преди близо 20 години и въпреки това да изкарва повече пари от всякога.

Телевизията все още е всичко

В последната година акциите на WWE познават само една посока - право нагоре. Пазарната капитализация на групата се е изстреляла с над 260% за последните 12 месеца до 5.62 млрд. долара. През май причината се криеше основно в обявените добри финансови резултати. Но впоследствие растежът продължи заради слуховете около нови телевизионни сделки за двете големи шоута на компанията.
 

Всъщност WWE и преди е била в подобна ситуация – през февруари 2014 г. акциите скочиха, след като компанията пусна стрийминг услугата си WWE Network и на практика уби досегашния си бизнес модел с продажба на месечни платени събития, заменяйки го с абонамент. Тогава мениджмънтът начело с Макмеън се надяваше и на нови скъпоплатени телевизионни сделки, които така и не се сбъднаха, и акциите се върнаха до нормалното си ниво. Четири години по-късно WWE оправда очакванията и дори ги надхвърли.

В момента
World Wrestling Entertainment разполага с две основни седмични шоута, които се предават по щатските национални телевизии – RAW (“Първична сила”) и SmackDown (“Разбиване”). От 2012 г. RAW е с дължина 3 часа, а SmackDown остава 2 часа. Освен това WWE има и няколко риалити поредици, допълнителни седмични кеч шоута по WWE Network, както и пряко предаване във Facebook.

Новите договори за шоутата са за по пет години. RAW ще остане по USA Network, докато SmackDown ще се премести от NBCUniversal към Fox Sports. Bloomberg отбелязва, че точните параметри на сделките не са ясни, но трябва да удвоят приходите от тв права на компанията до 2021 г. Според анализатора от MKM Partners Ерик Хендлър новите договори са огромен удар и могат да доведат до скок на акциите с още над 30%.


Продуктът няма значение

Без съмнение тези телевизионни сделки са най-добрата новина за последните няколко години в WWE. Компанията не успя да достигне първоначалния си желан брой абонаменти за WWE Network (в момента те са 2.12 млн. спрямо очакванията за 3 млн. още през 2015 г.). Остава обаче огромната въпросителна: как WWE успя да сключи подобни договори, при положение че рейтингите вървят само надолу. Нещо повече - компанията успя да подпише сделките в момент на огромна липса на звезди.

Най-големият успех на WWE за последните 15 години - Джон Сина вече не е редовен кечист и подобно на предшественика си Дуейн “Скалата” Джонсън, се ориентира към кариера в Холивуд. Световният шампион в основното шоу RAW Брок Леснар пък има договор за участия с ограничен брой дати и не се е появявал на екран от началото на април. Слуховете са, че той ще липсва още дълго време, макар често тези спекулации да идват от самите WWE за заблуда на феновете.
Глътката въздух идва под формата на бившата ММА-шампионка в Ultimate Fighting Championship (UFC) Ронда Раузи, която смени тепиха с ринга и подписа договор с WWE в началото на годината.

Както останалите кечисти, така и феновете страдат от преекспониране на продукта. В една седмица с турнир компанията продуцира общо около 15 часа чисто съдържание, в което не влизат коментарни студиа и риалити предавания. Тенденцията е шоутата да стават още по-дълги, като най-голямото събитие за годината WrestleMania вече няколко години надхвърля обща дължина от умопомрачителните 7 часа. Което не помага на компанията да разпродава шоутата си.

При големите

Именно заради тези тенденции WWE отдавна промени бизнес модела си и днес разчита не толкова на билети, колкото на продажбата на тениски, сувенири и всякакви други аксесоари и материали. В най-честия случай така компанията избира и кои кечисти да бъдат издигнати и да получават повече телевизионно време и титли. Перфектният пример тук е Джон Сина – по време на десетилетието му начело като най-голяма звезда на WWE от 2005 до 2015 г. рейтингите се сринаха, но той се наложи като феномен в продаването на всякакъв вид облекла и аксесоари с неговия бранд.

С новата телевизионна сделка с Fox Sports Винс Макмеън ще сбъдне една своя стара мечта – да застане наравно с традиционните спортове, без да се налага да спазва ограниченията на спортните организации. WWE отдавна няма конкуренция в света на кеча и това се отразява негативно на компанията. Най-близко е MMA организацията UFC, но тя има съвсем различен бизнес модел.


Може би обаче именно тези сделки и все по-силното финансово положение на WWE ще накарат Макмеън да насочи вниманието си към решаването на все по-ясно видимите за редовия зрител проблеми на компанията. За да може и рейтингите на шоутата да поемат в същата посока, в която вървят и акциите.

-------------------------------------------------------------


Статията е писана за "Капитал" и ще влезе в броя, излизащ на 6 юли на пазара. Както и предната, която писах за WWE там, е насочена към негледащи редовно кеч и повече от бизнес гледна точка. И също като предния път, я пускам първо ексклузивно в BWC, защото тук винаги сме две крачки пред останалата част от България и света.

Вероятно когато я пускам на сайта, отново в петък, ще допиша едно каре за Русев и това, че е настоящия претендент за титлата и един от добре продаващите в компанията.

В PDF файла можете да видите статията така, както ще излезе - вътре са и графиките към нея. Не можах да ги сложа към форумния текст, защото форматирането става невъзможно.

WWE.pdf

Link to comment

Това ще се чете ли?

П.с В смисъл, има ли изобщо някакъв интерес към WWE от страна на читателите

Link to comment
2 minutes ago, prenti said:

Това ще се чете ли?

П.с В смисъл, има ли изобщо някакъв интерес към WWE от страна на читателите

Предната статия имаше доста по-висока читаемост, отколкото се надявах (в горния десен ъгъл е брояча).

Link to comment
U_think_U_Know_Me

Аре от мен да мине, този път няма да те троля. Добра статия.

Няма стига, ИНСТИТУЦИЯТА Ю ТИНК пристига!!!

 

 

Link to comment

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...