Jump to content

Спорт? Шоу? Бизнес? Кеч.


YoTheReal

Recommended Posts

ВАЖНО, ПРОЧЕТИ: Следната статия ще излезе със следващия брой на "Капитал" в петък. Тя на практика не е за тук - написана е като бизнес обзор и e за хора, които не гледат кеч, чудят се какъв е тоя българин ли е, руснак ли е, какъв е и т.н. Надали ще научите нещо ново от нея. Но все пак я пускам и тук, нищо няма да навреди, а и ще е като ексклузивно съдържание поне до петък. :)

-------------------------------------------------------------------------------------

Спорт? Шоу? Бизнес? Кеч.
ohoj93.jpg

 

 

Кеч е нещо като мръсна дума, особено за спортните фенове. Те не могат да приемат, че нещо, което има сценарий и е с предизвестен край, може да бъде споменато редом с футбола или баскетбола. И ако попитате Винс Макмеън, собственикът на най-голямата кеч компания в света WWE - която е станала нарицателно за целия свят на кеча заради монопола си в сектора - той ще потвърди тези думи. След десетки скандали със стероиди, политически проблеми и опити за изчистване на името на WWE той вече отказва да нарича продукта си кеч. Нарича го "спортно забавление", понякога дори и "безкраен интерактивен сериал", но почти никога "кеч". Бизнесът обаче е жив и здрав. Акциите на публичната WWE се изкачват плавно, но стабилно нагоре, приходите се повишават всяка година.
 

Въпреки положителните финансови резултати гледаемостта на състезанията продължава да намалява. Средно около три милиона души следят всяка седмица двете шоута на WWE - тричасовото основно "RAW" ("Първична сила") и двучасовото "SmackDown" ("Разбиване"), където се подвизава и българският талант Русев (истинско име Мирослав Барняшев).

Без конкуренция

Изминаха 16 години от деня, в който Винс Макмеън официално закупи единствената си конкуренция в бизнеса - компанията WCW, водена от бездънната чекова книжка на милиардера Тед Търнър. След години на катастрофално управление на компанията на Търнър, Макмеън купи конкуренцията си за символичните 3 млн. долара. Преди това общата аудитория на кеча е на най-високото си ниво в историята и около 15 млн. души гледат двете враждуващи компании всяка седмица. Тогава Макмеън залага на рисковата стратегия да наложи в шоутата си по-остри истории, включващи кръв, изневери, нецензурно съдържание и всичко останало, което може да доведе до интерес към продукта на WWЕ. И успява. От тогава  в света на кеча, поне от бизнес гледна точка, е тихо.

В следващите години след сделката WWE (която беше преименувана от старото си име WWF заради Световния фонд за дивата природа) намалява драстично острото съдържание в продукта си, за да стане по-привлекателна за бизнес партньорите. Поредица от трагични смъртни случаи води до тотално преориентиране на Макмеън към семейно насочен продукт. Вече няма удари със столове в черепа, почти липсва кръв, няма остър език. Приходите на WWE се покачват стабилно, но не бурно, като се залага основно на дългосрочни телевизионни сделки и продажбата на всякакви продуктови материали. В същото време аудиторията малко по малко намалява заради прекалено мекия продукт на компанията.

Необяснимото спокойствие

Ако в края на 90-те години компанията на Макмеън изживяваше подобен спад на гледаемостта, в главата му вероятно би бушувал циклон от нови и нови идеи. За да спечели войната срещу конкуренцията, тогава той вика на помощ огромни имена за времето си като Майк Тайсън и уцелва рядък период в кеча, в който в компанията има цели две мегазвезди  - познатите и извън света на кеча Ледения Стив Остин и един от най-скъпоплатените актьори в Холивуд днес - Скалата.
 

Днес обаче на екрана всичко изглежда спокойно, а публиката става все по-шумна в своето недоволство от управлението на WWE. Но за Макмеън това няма особено значение. Безпокойството може отново да застигне собственика едва през 2019 г., когато свършва текущата телевизионна сделка на WWE, от която зависи огромна част от приходите на компанията. За всичко останало, Макмеън вече се е погрижил. През 2014 г. компанията официално даде начало на своя дългогодишен проект WWE Network - комбинирана услуга, която предоставя възможност както за стрийминг на хиляди часове от видео библиотеката на WWE, така и гледане на живо на платените събития. На практика това е крайъгълен камък в бизнес историята на WWE, която вече е зависима само от телевизионната сделка за седмичните си шоута. Всичко останало може да бъде гледано в WWE Network срещу абонамент от 10 долара на месец. Въпреки че очакванията на Макмеън бяха по-високи, тя също бележи прогресивен растеж и към момента има над 1.4 млн. платени потребители.

WWE - вече и в Белия дом

Съпругата на Винс - Линда Макмеън, опита на два пъти да стане сенатор в САЩ, но не успя да достигне до заветната цел. В момента обаче тя е министър за малкия и средния бизнес в САЩ, след като за президент беше избран Доналд Тръмп - дългогодишен приятел на семейство Макмеън. Самият Тръмп също има участия в WWE, за които сигурно предпочита да не си спомня. Въпреки политическото участие на семейство Макмеън стратегията на WWE е да стои възможно най-далеч от всякакви политически истории, които биха се отразили по някакъв начин на бизнес партньорствата или свиващата се ежеседмична аудитория на компанията.

Феноменът "Кечмания"

Нищо не показва популярността и икономическата тежест на кеча така, както супершоуто "Кечмания". Според Forbes то се нарежда до Супербоул, Олимпийските игри и Световното първенство по футбол. Миналата година WWE успя да счупи редица от своите рекорди, като на шоуто в Тексас присъстваха над 101 хил. души, а приходите от него достигнаха 17.3 млн. долара. "Кечмания" показва най-добре и еволюцията в мисленето на WWE, като след 2008 г. всяко издание задължително се провежда на стадион, в повечето случаи - открит.
 

Българската следа

В България WWE в момента се предава с минимално закъснение от два дни по каналите на "Диема", като коментарът е на български. Има обаче едно непогрешимо "Русев удря, Русев мачка", което коментаторите няма нужда да превеждат. Така започва музиката, с която излиза Русев, българският кечист, който е част от основните шоута на WWE от вече над три години. В момента той е контузен и най-вероятно ще пропусне тазгодишното мегашоу "Кечмания", но въпреки всичко остава едно от доверените лица на Макмеън. Русев започна кариерата си в основните шоута в WWE през 2014 г., като при една от първите си появи, на 3 март 2014 г., поздрави от сцената българите за националния празник. По-късно той започва да се представя като българин, живеещ в Русия и биещ се за Путин. Много български медии тогава се нахвърлиха върху Русев, но е крайно невероятно той да има влияние върху този образ. Дори и тогава обаче той бе представян като българин. Чрез него Макмеън се опитва да капитализира недолюбу ването на американската аудитория срещу Путин. Русев играеше главна роля в римейк на един от познатите сценарии на 80-те години на ХХ век, в който лошият чужденец е победен от добрия американец - в случая лицето на компанията Джон Сина. От тогава Русев отново излиза с българското знаме, а по време на мачовете му може да се чуе и чиста родна реч.

Отдолу може да изтеглите PDF формат на статията с всички снимки, таблици, числа и инфографики, които ме мързи да кача. :)

---------------------------------------------------------------------


 

Spoiler

Сигурен съм, че някои членове на форума ще оценят както статията, така и особено къде е пусната. Вчера по Еконт ми дойде личния грант от Сорос, който още не знае, че взимам и допълнителни пари от братята Кох. :( Аре, отивам да пия с Прокопиеви и да дестабилизирам държавата с мощното ни списание с тираж 10 хиляди.

060-061.pdf

Link to comment

Мислих си го сума си време да добавя нещо за BWC, накрая я изпрасках статията за 20 минути и забравих.

Но няма нищо страшно - утре, когато пускам статията в сайта, ще добавя и 2-3 изречения за BWC, като подчертая, че е имало организирана среща с Миро. :)

Link to comment
nWoHulkster

"Макмеън купи конкуренцията си за символичните 3 млн. долара"

 

2.5 милиона + още 2 милиона в месеците след това под формата на закупено рекламно време по телевизиите на Търнър.

Link to comment
  • 8 months later...
On 24.03.2017 г. at 12:26 PM, nWoHulkster said:

"Макмеън купи конкуренцията си за символичните 3 млн. долара"

 

2.5 милиона + още 2 милиона в месеците след това под формата на закупено рекламно време по телевизиите на Търнър.

Това е българска медия, фактите не са важни! Важното е, че се споменава името господне - BWC!!!!!!!

 

 

Link to comment

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...