nWoHulkster Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Наскоро разгледахме повечето от неуспешните опити за създаване на нови по-големи кеч федерации през 21-ви век, a сега е момента да погледнем по-позитивно на нещата и да разгледаме наистина големите кеч успехи през последните 13 години.Докато всички американски кеч федерации през 21-ви век губят популярност в САЩ, трупат я бавно или много бавно, тъпчат на едно и също място или просто фалират, в света на кеча извън САЩ през новото столетие има няколко федерации, които за определен период успяха да постигнат голям растеж и в някои случаи истински бум на популярността им в държавите, където се намираха (бумове, в някои случаи напълно сравними с бума на популярността на кеча в САЩ по време на Monday Night Wars ерата). Кои са тези федерации, които през последните 13 години направиха подобен внушителен прогрес? Как успяха да го постигнат? Кои бяха основните им фигури? Защо в крайна сметка успехите им приключиха (ако са приключили)? Всъщност, въобще имаше ли начин да не приключат като се има предвид традиционната продължителност на кеч бумовете от последните 30 години? Това са основните въпроси, които ще получат отговор в тази предстояща статия. Статията ще бъде публикувана на 5 части в следващите постове. Нямам конкретен график за публикуването на частите. Когато ги пусна - тогава. Link to comment
nWoHulkster Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 МексикоМексико винаги е било една от Меките на кеча и винаги е било място, където кечът се радва на голяма популярност. Точно както навсякъде другаде по света, популярността на кеча винаги минава през периоди на възход и спад, но специално в Мексико едно нещо винаги си остава факт. Независимо от настоящата популярност на кеч федерациите там дойде ли време за наистина голям сблъсък залата е пълна, ако ще седмици наред преди това посещаемостите да са били трагични. Този принцип важи и до ден днешен. Преди няколко години, обаче, нещата стояха по друг начин...CMLL (Consejo Mundial de Lucha Libre)CMLL е най-старата кеч федерация в света, основана преди цели 81 години. Освен това е и единствената федерация в света, която все още използва old school бизнес модела, при който всяка седмица шоутата се провеждат в един и същи град, в една и съща зала. Всеки петък в легендарната 18-хилядна Arena Mexico в Мексико Сити се провежда главното седмично шоу на CMLL и именно то е барометъра, по който се определя как се представя федерацията в момента. През първите 4 години от новия век нещата в CMLL не бяха в кой знае колко добро състояние, но гореспоменатия принцип си важеше - залите се пълниха стабилно за наистина големите шоута. Това започна да се променя в края на 2004 и вече през 2005 популярността на CMLL беше огромна. Истински кеч бум. Мексикански еквивалент на Monday Night Wars бума в САЩ, даже в някои отношения по-голям. Редовно пълни зали (с 10 хиляди и повече фенове всяка седмица), кеч звезди с голяма mainstream популярност, рекордни приходи от билети и merchandise, телевизионни рейтинги над 10, и т.н.Защо CMLL постигнаха такива масивни успехи? Roster-ът. Звучи прекалено просто и елементарно, но това е отговора на този въпрос. В един момент федерацията събра един от най-добрите main event roster-и в историята на кеча. Просто феноменална група от главни звезди, почти всички в разцвета на силите им и всички различни един от друг. Все едно имаха roster с Hulk Hogan от 80-те, nWo и Steve Austin от 90-те и още една дузина големи имена, събрани на едно място. И всичките тези звезди си дойдоха на мястото по един великолепен начин. Дали нещата си дойдоха на мястото случайно или чрез предварителен план - за това може да се поспори - но е факт, че групата от main eventer-и на CMLL беше уникална и постигна страхотни успехи. Главните имена:MisticoCMLL-ският еквивалент на Hulk Hogan. Безспорно звезда номер 1 и главната причина за бума. Точният кечист на точното място. Надали друг кечист в същата роля на същото място щеше да има подобен успех. Mistico се появи като midcard кечист, за който федерацията евентуално имаше бъдещи планове, и надмина очакванията на всички и то доста. По това време в CMLL нямаше други подобни кечисти като него, или по-точно нямаше подобни кечисти добри колкото него. Комбинацията от суперзвездното му присъствие, добри мачове, внушителни high-flying изпълнения и selling, който извлича симпатия от публиката, бързо го превърна в сензация. Фактът, че имаше фантастични отборни партньори и врагове, с които да работи, също беше огромен плюс за него. CMLL бързо забелязаха популярността му и го изтреляха към върха. Само половин година след дебюта му Mistico вече редовно се биеше в главни мачове. Оттам-нататък останалото е история, както се казва. С Mistico начело на CMLL федерацията доби огромна популярност. Цялата компания се въртеше около него. Нещо повече, целият стил на CMLL беше сменен заради него и впоследствие в CMLL (и Мексико като цяло) се появиха доста Mistico-подобни кечисти. За един период от няколко години Mistico безспорно беше главната атракция/draw на CMLL и най-големият attendance draw в света на кеча като цяло. В света нямаше (и в момента няма) друг кечист, който може да удвои, утрои, а понякога и учетвори посещаемостта на едно кеч шоу само с участието си. Няма и друг кечист, който всяка седмица да се бие в една и съща зала и месеци наред да привлича над 10 хиляди фенове в тази зала, всяка седмица. Освен това, надали има и друг кечист, който да е имал 500 мача на година (т.е. двойно повече мачове от най-натоварените WWE кечисти в наши дни, например). Просто феноменът Mistico беше нещо огромно. Разбира се, големите успехи на CMLL не се дължаха само на него, но Mistico очевидно беше Главната звезда и това се виждаше ясно по време на периодите, когато отсъстваше от шоутата поради контузия или не беше замесен в гореща вражда - тогава в посещаемостта се виждаше очевиден спад.Hijo del Perro Aguayo (и Perros del Mal)Всяка голяма babyface звезда има нужда от силни heel опоненти и тук идва ред да се спомене Perro Aguayo Jr. Тъй като е син на една от най-големите мексикански кеч звезди в историята, още от началото на кариерата му Perrito е спряган за бъдеща главна звезда и наистина стана такава в AAA. Връхната точка на популярността му, обаче, дойде по-късно, когато се присъедини към CMLL и малко след това за първи път в кариерата му стана heel. Този turn го превърна от една добра babyface звезда в един от най-харизматичнити кечисти в Мексико за последните 30 години. Мегазвездата Mistico имаше нужда от точно подобен опонент и така всичко си дойде на мястото по един прекрасен начин. Известно време след turn-а Perro стана лидер на новосформираната група Perros del Mal и това го направи с няколко идеи по-голяма звезда. Групата беше съставена главно от бивши AAA кечисти и в голяма степен може да се опише като "мексиканското nWo". Подобно на nWo, PdM бяха heel-ове, но бяха толкова cool в ролята им на анти-CMLL бунтари, че голяма част от публиката ги аплодираше, а тениската им до ден днешен е най-продаваната кеч тениска в историята на Мексико. Групата се превърна в огромна атракция и като цяло е една от трите най-успешни кеч групи в света на кеча през последните 30 години. Междувременно, Perro взе участие в едно от най-гледаните мексикански риалити шоута, стигна до финала и това го изтреля дори на още по-високо ниво и го направи не само по-голяма кеч звезда, но и голяма mainstream звезда. Общо взето Hijo del Perro Aguayo (заедно с неговите Perros del Mal) беше главния draw на CMLL след Mistico, независимо дали се биеше срещу babyface или heel опоненти и въпреки че се водеше heel.Dr. Wagner Jr.Дългогодишен heel кечист на CMLL, който беше някаква звезда, но не кой знае колко голяма звезда. Подобно на гореспоменатия Hijo del Perro Aguayo, това, което го изтреля към върха беше първия в кариерата му turn. След този babyface turn Wagner намери себе си, така да се каже, и от просто поредния добър кечист се превърна в един от най-харизматичните и популярни кечисти в Мексико. Популярността му в Мексико по време на бум периода многократно е била сравнявана с тази на Steve Austin в САЩ по време на Attitude ерата и това сравнение въобще не е случайно.Ultimo GuerreroПриносът му към бума беше двупластов. Първо, той и Rey Bucanero бяха един от най-добрите отбори в света по това време и идеално се вписваха в традиционните трима срещу трима главни мачове на CMLL. Обаче, по-важната роля на Guerrero беше като опонент на Mistico (както в 3 vs. 3, така и в singles мачове). Двамата имаха фантастична химия и многобройните им сблъсъци не само дадоха гореща вражда на мегазвездата Mistico, но и издигнаха Guerrero до истински main event статус. Guerrero може да е по-малко име от горните трима, но приносът му по време на бум периода също беше огромен.Negro CasasГлавна звезда и популярно име още от 80-те насам, но все още един от най-добрите в света. Приносът му към бума беше подобен на този на Ultimo Guerrero - силен опонент за големите babyface звезди и винаги гаранция за добър мач. Без силни heel-ове като него и Guerrero надали можеше да има силни babyface звезди като Mistico и Wagner.Това бяха главните пет човека, но далеч не бяха единствените важни кечисти по време на CMLL бума. Голям принос имаха и други големи имена като El Hijo del Santo, LA Park, Hector Garza, Blue Panther, Atlantis, т.н. Разбира се, освен по-големите имена имаше и един куп талантливи млади звезди, които правиха и midcard мачовете интересни за гледане и поддържаха интереса на феновете към цялото шоуто.Няма как да не се споменe и наличието на силна конкурентна федерация (AAA) като фактор в бума на CMLL. Силната конкуренция винаги е плюс. И все пак, CMLL и AAA се конкурират вече 20 години и през тези 20 години популярността на кеча в Мексико не винаги е била голяма, така че очевидно присъствието на силна конкуренция не е достатъчен фактор за постигането на бум. Трябват и други неща. И като говорим за конкуренцията:AAA (Asistencia Asesoría y Administración)CMLL не беше единствената федерация, която се радваше на огромна популярност в Мексико за период от няколко години през настоящия век. Конкурентната им AAA също имаше период на голям възход, който в голяма степен съвпадна с бум периода на CMLL. CMLL и AAA по принцип са две доста различни компании с напълно различни стилове и бизнес модели. CMLL е с по-old school кеч бизнес модел, докато AAA е с по-американизиран кеч бизнес модел. Докато CMLL правят шоутата в едни и същи зали всяка седмица, AAA обикалят Мексико (и не само) и правят шоута на различни места. Освен това продуктът им е доста по-американизиран и е насочен към телевизионна аудитория, докато CMLL продуктът е насочен главно към гледане на шоутата на живо в залата. И все пак, въпреки големите разлики между двете компании, в края на 2004 ситуацията на AAA беше подобна на тази на CMLL - добра посещаемост за наистина големите шоута, а иначе не чак толкова добре. И тогава CMLL започна да набира популярност, което задейства ефекта на доминото и AAA (и кеча в Мексико като цяло) също започна да набира популярност. Междувременно се случиха някои неща, които в комбинация с вече нарастващата популярност на кеча в Мексико, превърнаха AAA в компания в голям възход. Основните имена:CiberneticoДългогодишен главен heel на AAA, който се сби (или по-точно се "сби") с мексиканската знаменитост Jorge Kahwagi по време на медийно участие и това го превърна в mainstream име. AAA се възползваха от този факт и бързо го обърнаха babyface. Качествените кеч мачове никога не са били нещо, в което Ciber е добър, но харизмата му и уменията ми микрофона винаги са били на много високо ниво. Babyface turn-ът ги направи с една идея по-добри и го превърна в адски харизматична личност за феновете. Така Cibernetico стана едно от най-големите мексикански кеч имена и голяма атракция. През следващите няколко години компанията се въртеше около него и AAA като цяло се радваше на голяма популярност.La ParkaДългогодишна главна babyface звезда на AAA. Никога не е бил сред най-добрите кечисти или най-добрите на микрофона, но образът "La Parka" винаги е бил любим на феновете. По време на бума популярността на този образ беше по-голяма отвсякога. Не че той или AAA са правили нещо по-различно от друг път - просто когато компанията като цяло набира популярност и главните й звезди също набират популярност. Име, което винаги можеха да сложат в главен мач и да привлекат добра публика. Заедно със Cibernetico Parka беше главния draw на компанията през първата част на бума.Latin LoverДруга дългогодишна главна babyface звезда на AAA. Ключова фигура в бума на популярността на AAA, но не толкова заради работата му в самото кеч шоу, а заради изявите му извън кеча. Lover спечели мексиканската версия на Dancing with the Stars, което го превърна в една от най-големите знаменитости в Мексико и съответно най-скъпоплатения мексикански кечист. След това участията му в кеча намаляха, но покрай него AAA получиха доста медийно внимание и всеки път като се биеше в AAA си беше голямо събитие за феновете (особено за жените ).El MesiasЕдно от най-големите пуерторикански кеч имена и един от малкото кечисти от последните три десетилетия, които са успяли да се превърнат в топ кеч имена в две напълно различни (що се отнася до кеч) места. Със спадането на интереса към кеча в Пуерто Рико, Mesias се присъедини към AAA и оттогава-насам е една от най-централните фигури в компанията. Приносът му към бума на AAA определено не беше толкова голям колкото на горните трима, но все пак е голям. Причината защо трябва да се спомене към основните имена е, защото той беше най-постоянен както като присъствие в главните мачове, така и като качество на мачовете/промотата. Mesias е човекът, на който AAA можеха да разчитат във всяка една ситуация, независимо дали е babyface или heel. През първите му години в AAA Mesias беше може би единствения наистина сериозен heel опонент за гореспоменатите трима (и други главни babyface имена), а впоследствие стана главната babyface звезда (но уви вече нещата бяха тръгнали към спад).Разбира се, имаше и други важни имена в годините на бума на AAA. Завръщанията на бивши огромни lucha libre имена от 90-те като Konnan & Vampiro бяха голям плюс за компанията. Наличието на звезди като Octagon, El Zorro и Electroshock също беше плюс. Впоследствие пристигането на популярни CMLL кечисти като Dr. Wagner Jr., LA Park и Hijo del Perro Aguayo също имаше позитивен ефект. Обаче, главните лица в големия успех на AAA са горните 4-ма. Като цяло горещият период на AAA, ако мога така да се изразя, беше малко по-кратък от този на CMLL, но си беше доста горещ и разликата между популярността на двете компании не беше голяма.Защо приключи бум периода в Мексико? Не мисля, че този въпрос има категоричен и кратък отговор. Най-вероятно, просто защото му беше времето да приключи. Обикновено бум периодите продължават горе-долу толкова време (5-6 години). И все пак, със сигурност имаше и други фактори. Надали световната финансова криза помогна. Големите проблеми с наркокартелите в някои части на Мексико със сигурност също се отразиха доста негативно. Разногласията с телевизията, която излъчваше главните шоута и на двете федерации вероятно също бяха минус (в Мексико една и съща телевизия излъчваше главните шоута на CMLL и AAA). И разбира се, агресивното навлизане на WWE в мексиканския пазар със сигурност също доста усложни нещата за мексиканските федерации. Що се отнася до CMLL прекаленото залагане на Mistico вероятно беше фактор. Макар и да имаше и други големи звезди в компанията, в шоутата просто си личеше, че Mistico е Главното лице и всички други са под него. Впоследствие част от феновете започнаха да го презират и Mistico започна да получава John Cenа-oви смесени реакции. Залите все още си бяха пълни, но започна да се усеща тенденция към спадане на интереса. Съответно, докато през първите години само присъствието на Mistico беше достатъчно за голяма публика после взе да става важно Mistico да е и в наистина силна вражда, за да има по-голям зрителски интерес. В крайна сметка компанията реши да махне акцента от него и да се опита да издигне други млади звезди до неговото ниво, но вече беше късно и нещата не се получиха толкова добре колкото се надяваха, а и в крайна сметка доведоха до напускането на Mistico/подписването му с WWE. Още преди напускането на Mistico, напусканията на доста от топ имената (поради една или друга причина, обикновено задкулисни разногласия) също оказаха негативно влияние върху популярността на CMLL. С охлаждането на CMLL и AAA се охлади. Там пък вероятно липсата на повече по-свежи главни имена оказа негативно влияние. Всичките тези фактори доведоха да края на кеч бума в Мексико, но както казах по-напред, може би най-главният фактор беше, че просто си беше време популярността на кеча най-после да спадне след 5-6 години бум период. Link to comment
nWoHulkster Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Пуерто РикоТочно както Мексико е едно уникално място за кеч, Пуерто Рико също е нещо по-различно от нормата, но по напълно различни причини от тези в Мексико. Дори и в наши дни нещата в Пуерто Рико все още имат един по-old school привкус, който не може да бъде видян почти никъде другаде в света. Там чарът на кеча не се съдържа в скъпи декори и големи production стойности, "петзвездни мачове", spot-ове и entertainment, а в кървави вражди на лична основа, придружени от емоционални промота. В продължение на три десетилетия в Пуерто Рико имаше само една по-голяма федерация - World Wrestling Council (WWC) - и през по-голямата част от времето главното й лице беше пуерториканската кеч мегазвезда Carlos Colon (бащата на Carlito & Primo, чичото на Epico). През голяма част от този период популярността на кеча/WWC в Пуерто Рико беше на високо ниво, а понякога и на адски високо ниво (например, за известно време през 80-те WWC беше безспорно третата най-успешна кеч федерация в тази част на света). И тогава в края на 90-те се появи конкуренция...IWA:PR (International Wrestling Association: Puerto Rico)IWA:PR отвори врати през 1999 и благодарение на връзките на собственика й почти веднага федерацията стана нещо като developmental федерация на WWF. Освен тяхните си шоута, през следващите две години IWA имаха и няколко съвместни шоута с WWF в Пуерто Рико, които привлякоха няколко големи публики (10 хиляди и нагоре фенове). Въпросните шоута бяха нещо като WWF house шоута и в тях участваха имена като Undertaker, Kane, The Rock, Kurt Angle, т.н. + кечисти от IWA. През 2001 връзката между WWF и IWA беше прекратена, но в голяма степен благодарение на тази работна връзка между двете компании IWA вече беше затвърдена на пуерториканска кеч сцена като сериозен играч. И горе-долу тогава започна последния бум на кеча в Пуерто Рико или по-точно бума на IWA. За един период от 4-5 години IWA се радваха на огромна популярност в Пуерто Рико. Рейтингите и на двете им седмични шоута често бяха над 12, федерацията провеждаше по 4-5 шоута всяка седмица (и доста от тях бяха разпродадени), а големите им шоута редовно привличаха 10 хиляди и повече фенове. Например, няколко пъти имаха шоута на открит бейзболен стадион, което беше доста интересна гледка, особено в случаите, когато валеше дъжд.Какви бяха причините за този бум на IWA в Пуерто Рико? Това, което трябва да се отбележи на първо място е, че IWA не започнаха бума, а в известна степен го наследиха и донякъде увеличиха. След един по-слаб период през част от 90-те, в края на 90-те WWC започнаха поредния бум на популярността на кеча в Пуерто Рико. Всичко, което казах преди малко за популярността на IWA важи и за популярността на WWC в края на 90-те/първите две години от новото столетие - огромни рейтинги (като например връхната точка за WWC беше през 2000, когато понякога двете им телевизионни шоута правеха 50% share, т.е. цели 50% от всички хора в Пуерто Рико, които гледат телевизия в този момент гледат шоуто на WWC), 4-5 шоута на седмица, големи публики (10 хиляди и нагоре) за големите им шоута. Няма да навлизам в подробности за бума на WWC, тъй като започна през 90-те и по-голямата част от него беше през 90-те. Нека просто да кажем, че комбинацията от стари лица, нови лица и добър booking се оказа печеливша комбинация за WWC в онези години. С популяризацията на IWA, обаче, WWC започна да губи популярност и вече през 2002 бум периодът им очевидно беше приключил и вече IWA беше федерацията с огромна популярност. Причините за бума на IWA бяха подобни на тези за бума на WWC точно преди това. Наличие на добра телевизионна сделка + стари лица + интересни нови лица + добър booking (който е насочен към вкусовете на местните фенове) = големи бизнес успехи. Просто това, което WWC правеха в предишните няколко години IWA успяха да го направят дори още по-добре като добавиха няколко нови booking елементи към вече успешната формула. Всъщност, може би главната задкулисна причина за бума на IWA беше факта, че един от главните booker-и на WWC (Dutch Mantell/Zeb Colter) напусна WWC и се присъедини към IWA. IWA бяха започнали да набират скорост и преди това, но с пристигането му в компанията нещата за тях започнаха да се развиват още по-добре. Но да се върнем към гореспоменатата печеливша формула. Както казах по-напред, Пуерто Рико е едно по-различно, по-old school кеч място и в този ред на мисли там индивидуалните звезди и booking-a са по-важни за успеха на шоутата отколкото на доста други места. Поради специфичните вкусове на местните фенове и поради факта, че Пуерто Рико не е чак толкова голямо място, добрият и лошият booking се отразяват върху посещаемостта доста. Една седмица залата може да е пълна на макс, а само 2-3 седмици след това да е празна, ако няма добри сблъсъци и истории, които да поддържат интереса на феновете. Поради този факт добрият booking е изключително важен в бизнес отношение. Определено по-важен отколкото е за по-големите федерации в САЩ в наши дни, например. Бум периодът на IWA като цяло беше период с доста добър booking, насочен изцяло към вкусовете на местните фенове. Другият ключов елемент, и това винаги е ключов елемент за разтежа на една кеч федерация, бяха главните кечисти. Отново, поради специфичните особености на Пуерто Рико, нещата там се движат по-бързо в някои отношения. По-бързо се правят нови главни звезди и като цяло има по-голяма нужда от ротация на roster-a (както нагоре и надолу в card-a, така и що се отнася до нови попълнения). Именно затова и по време на бума на IWA доста хора имаха главна роля във федерацията - някои за по-кратко, а други за по-дълго време. И все пак, ако трябва да отлича няколко човека, които имаха най-голям принос за успехите на IWA, това ще са следните 5 кечисти (без определен ред):"Mr. Raytings" Ray GonzalezКечист, който многократно е бил (и все още е) наричан "пуерториканският Ric Flair". Подобно на Flair, Gonzalez бешe кечист, който не само беше голяма звезда, но също така беше способен да направи добри мачове (пуерторикански стил мачове) с почти всеки. Най-успешен беше в ролята на главен heel, но и като главен babyface също имаше доста успехи. Първоначално стана голямо име в Пуерто Рико по време на бума на WWC и беше главната им нова звезда (следван плътно от младия Carlito Caribbean Cool). IWA бумът вече беше започнал, когато Gonzalez се присъедини към компанията, но от момента, в който дебютира в IWA веднага се превърна в една от най-главните им звезди и впоследствие беше в главните мачове на повечето от най-посещаваните им шоута. Да, не беше сред кечистите, отговорни за започването на IWA бума, но със сигурност беше едно от най-важните лица що се отнася до поддържането и увеличаването на популярността на федерацията след това."The Lion" ApoloЕдна от двете най-големи звезди, изградени изцяло от IWA. Беше член на roster-a почти от самото начало на федерацията и с течение на времето се затвърди като голямо име. Доста успешен и като heel, и като babyface, но по време на върха на популярността му беше babyface. Историята на кеча показва, че не винаги, но обикновено, за да има бум са необходими свежи лица и образи в главните роли и Apolo беше едно от тези лица за IWA."El Mesias" Ricky BanderasАбсолютно всичко, което току-що прочетохте относно Apolo важи и за Ricky Banderas. Може би единствената разлика е, че Banderas беше еднакво популярен в ролите на heel и babyface (докато Apolo беше малко по-успешен като babyface). Кечист, който често правеше някои от най-добрите мачове в IWA, особено щом става дума за gimmick мачове.”Glamour Boy” ShaneКанадец, който е женен за пуерториканка и живее в Пуерто Рико. Първоначално доби популярност по време на бума на WWC, където беше отборен и midcard шампион, но само толкова. Малко след отварянето на IWA Shane се присъедини към федерацията и стана една от главните им нови звезди. През следващите няколко години предишните двама, Shane и няколко по-стари имена бяха основните фактори за започването на бума на IWA. По време на бума Shane си остана една от главните фигури на компанията и кечист, на който винаги можеха да разчитат да направи добро шоу. С изключение на един кратък период, когато беше главен heel, Shane винаги беше babyface и имаше огромна подкрепа от пуерториканската публика (въпреки че не е пуерториканец).Savio VegaГоляма WWC звезда от края на 80-те (когато федерацията беше адски популярна) и бивш WWF кечист от втората част на 90-те. Най-голямото име в IWA през първите години на компанията. Без имена като него и няколко други утвърдени пуерторикански звезди изграждането на нови звезди като предишните трима вероятно щеше да бъде значително по-трудно. Беше ефективен и в ролята на babyface, но най-големите му успехи бяха като heel и то не като обикновен heel кечист, а като heel шеф. Съответно, не се биеше толкова често колкото гореспоменатите четирима, но винаги беше главен образ в шоутата.Това беше главната петица, но освен тях имаше още доста имена, които също имаха принос към бума на IWA. Ако трябва да обобщя нещата бих го направил по следния начин. В основата на успеха на IWA стояха няколко бивши WWC звезди (Savio Vega, Chicky Starr, Miguel Perez Jr., Huracan Castillo Jr.) и те заедно с няколко нови лица (Apolo, Shane, Ricky Banderas) бяха първоначалните имена, които привлякоха феновете към федерацията. С течение на времето и други големи WWC звезди (Ray Gonzalez, Invader #1, Thunder & Lightning) пристигнаха в IWA и също изиграха важна роля за успеха на федерацията. Освен това имаше и доста чуждестранни имена, които бяха големи играчи в IWA - Bison Smith, Slash Venom, Vampiro, Abyss, Big Guido, т.н. Имена като Jeff Jarrett, Scott Hall, Diamond Dallas Page и др. пък имаха участия като специални атракции за най-големите шоута. Изобщо доста хора изиграха важни роли в големите успехи на IWA и като цяло компанията имаше доста силна и разнообразна група от main event звезди, но все пак горните 5-ма си бяха най-главните лица.Защо приключи бум периода на IWA? Отново, причините са няколко. Без определен ред:- Към края на бума вече се усещаше, че прекалено много залагат на едни и същи имена отново и отново. Не че не се опитваха да издигат нови звезди - определено го правеха - но новите звезди просто не бяха на нивото на вече утвърдените звезди. Вече утвърдените звезди пък се биеха в главните мачове от години насам, бяха постигнали почти всичко, което може да се постигне и просто не бяха свежи образи както преди няколко години. Може да се поспори дали причината за неуспеха на новите звезди беше това, че не бяха издигнати както трябва или просто не бяха толкова добри колкото предишните, но така или иначе крайният резултат е един и същ.- След големия спад на WWC федерацията в един момент отново започна да набира популярност и качеството на шоутата й се подобри значително. Междувременно, качеството на продукцията на IWA започна да спада, най-вече в booking отношение (вероятно напускането на Dutch Mantell имаше нещо общо с това). Въпреки че IWA все още беше по-популярната компания (и компанията с по-големите звезди) вече не беше компанията с най-добрия продукт.- Към края на бум периода се появи и трета компания (NWS), която подписа един куп IWA и WWC имена. Това естествено направи roster-ите на другите две компании по-слаби. NWS доста бързо набра популярност, което отне фенове от другите две федерации. Две големи федерации за един не толкова голям остров като Пуерто Рико е доста, но вече три по-големи федерации е прекалено много и това само разводни нещата, които така или иначе вече се бяха насочили към спад.- IWA изгубиха няколко главни имена, които се присъединиха към конкурентните им федерации или просто се оттеглиха от кеча в Пуерто Рико.- WWE започнаха да имат по-активно присъствие на острова (както телевизионно, така и house шоу). Независимо колко добри са шоутата на местните федерации - ако ще да са и най-добрите на планетата - невъзможно е да не изглеждат като второстепенни шоута като ги сравниш с високобюджетните шоута на WWE. Все повече и повече пуерторикански фенове започнаха да обръщат повече внимание на WWE и забравиха за местните федерации.- И разбира се, има го и естествения спад. Съвременната история на кеча многократно е показвала, че една компания може да има бум на популярността й само за определен период от време и независимо какво прави или не прави спадането на популярността й е неизбежно.Всичките тези фактори, действащи заедно, доведоха до края на бума на IWA и впоследствие федерацията затвори врати. И така днес в Пуерто Рико отново има само една по-голяма компания в лицето на WWC и всичко друго е малки indy федерации. Link to comment
nWoHulkster Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 Италия и ИспанияПрез новия век се наблюдава една интересна тенденция и тя е свързана с популярността на WWE извън САЩ. През последните 13 години в един или друг момент WWE набра огромна популярност в един куп държави (включително България), обаче обикновено този бум продължи само 2-3 години и после популярността им спадна до нормално ниво. На някои места това си беше бум само и единствено на WWE, докато на други места бумът на WWE доведе до бум и на местната кеч сцена. И в този ред на мисли, така стигаме до италианската федерация NWE.Nu-Wrestling Evolution (NWE)В голяма степен NWE беше паразитна компания. Стратегията им беше очевидна - чакат някой друг (WWE) да "запали" местния пазар, влизат на този пазар докато кеча все още е гореща атракция, изцеждат пазара до дупка и си тръгват. Първо го направиха в Италия през 2005/2006, после го направиха още по-добре в Испания през 2008, опитаха се да го направят и във Франция през 2009, но там не им се получи както се надяваха. На хартия тази стратегия е лесна за изпълнение, но всъщност не е чак толкова лесна. Доста нови федерации през годините са се опитвали да използват въпросната стратегия, но никой не успя да я направи толкова добре колкото NWE и именно затова успехите им въобще не са за подценяване. Освен това трябва да се отбележи, че NWE успяха да го направят без предварително телевизионно покритие, т.е. започнаха да привличат големи публики без дори да имат телевизионно шоу в национален ефир. Впоследствие през годините подписаха телевизионни сделки в около 10 държави, което само по себе си също е голямо постижение - като изключим WWE, TNA и CMLL (които сe излъчват/са се излъчвали в над 150, 120 и 50 държави, съответно), някоя друга федерация от последните почти 13 години не е имала толкова голямо телевизионно покритие колкото NWE. Дори и да оставим телевизионната ситуация настрана, NWE си беше голям успех и от гледна точка на факта, че се появи от нищото и бързо започна да привлича големи публики, даже в един момент стана федерация номер 4 в света в това отношение. В Италия публиките им като цяло също бяха добри, но най-големите им успехи бяха в Испания през 2008, където редовно правеха публики от няколко хиляди човека и където бяха и трите им най-големи шоута (15, 14 и 10 хиляди фенове, в тази последователност в рамките на 3 месеца).Защо NWE постигнаха такива успехи в Италия и Испания, макар и краткосрочни? На първо място, защото когато се появиха кечът вече беше доста популярен, благодарение на WWE. Последва силна местна рекламна кампания, която рекламираше NWE като "американски кеч с американски имена". И така се заформи следната печеливша формула: вече голямата популярност на кеча + силна рекламна кампания + познати американски имена + добри production стойности (+ впоследствие национална телевизионна сделка). Резултатът беше големи краткосрочни бизнес успехи за NWE в Италия и още по-големи в Испания. Във Франция също се представиха горе-долу добре, но далеч под нивото на другите две държави (вероятно поради специфичните особености на френския пазар, а и вече по-слабия им roster).Кои бяха кечистите, които имаха най-голям принос към успехите на NWE? Това е труден въпрос. Марката "NWE" или по-точно словосъчетанието "американски кеч" беше големия draw, а не толкова индивидуалните кечисти. Естествено, кечистите също имаха значение, но значението им беше главно като група от познати американски имена и не толкова като индивиди. И все пак, имаше няколко човека, които бяха на по-централно място във федерацията от останалите в roster-a (без определен ред):RikishiГлавна babyface звезда и по време на италианския период, и по време на испанския период. Също така беше и главно задкулисно лице в компанията по това време (booker).Black PearlГлавен babyface както в Италия, така и в Испания. В Италия беше шампиона на NWE през по-голямата част от успешния им период. Също така и задкулисно лице в компанията.VampiroГлавен heel в Италия.Orlando JordanНай-главният heel по време на испанския период.Chris MastersГлавен heel в Испания.The WarriorНаправи само три участия в NWE (като babyface, естествено), като две от тях бяха в най-посещаваните шоута на NWE. Не че заслугата за посещаемостта им беше негова (например, първото шоу беше разпродадено дори още преди да обявяват, че Warrior ще участва в него), но фактът, че след 10-годишно отсъствие голямо кеч име като него реши да се завърне на ринга точно в NWE донесе доста медийно внимание на компанията. Той и Orlando Jordan участваха в няколко испански mainstream шоутa и участията им бяха гледани от доста телевизионни зрители (например, сегментът им в едното шоу направи 14.7% share, т.е. 14.7% от всички хора в Испания, които са гледали телевизия в този момент са гледали сегмента с кечистите).Горе-долу това бяха главните лица, но пак повтарям, че най-важното при NWE не бяха толкова отделните кечисти, а по-скоро сбора от тях, който позволи на NWE да рекламират, че имат aмерикански кеч имена в roster-a. Освен гореспоменатите имена още доста други взеха участие в шоута на NWE. Scott Steiner, Christian Cage, Booker T, Rob Van Dam, Raven, Mr. Anderson (във Франция) и др. бяха използвани като специални атракции за няколко шоута, но но не бяха full-time членове на roster-a. Кечисти като Heidenreich, The FBI (Chuck Palumbo & Johnny Stamboli), Jack Evans, Umaga (преди да стане Umaga), Ultimo Dragon, Juventud Guerrera, Big Vito, Charlie Haas, Kevin Thorn (преди да стане Kevin Thorn), Test, Matt Morgan и др. също бяха полезни кадри в roster-a в един или друг момент.Защо приключиха успехите на NWE? Най-вече, защото просто изцедиха италианския и испанския кеч пазар до максимална степен. Докато WWE посещаваха тези държави само един или максимум два пъти в годината за по няколко шоута, NWE имаха между 20 и 30 шоута. Като добавим и другите по-малки федерации, които също се опитваха да се възползват от новата популярност на кеча там, в един момент просто се получи пренасищане на пазара и в крайна сметка популярността на кеча спадна. Гореспоменатата WWE тенденция вероятно също изигра някаква роля в спадането на интереса към кеча. Конкретно що се отнася до NWE самият бизнес модел на компанията не беше насочен към дългосрочни успехи, а към краткосрочни такива. NWE беше нещо като специална атракция за хора, които искат да гледат "американски кеч" на живо. Обаче, колкото и специална да е тази атракция колкото по-често я гледаш толкова по-малко специална става тя и именно това се случи в Италия и Испания. Link to comment
nWoHulkster Posted February 21, 2014 Author Share Posted February 21, 2014 АржентинаВъпрос по обща кеч култура. Коя е родината на "sports entertainment" кеча и PG кеч стила? Не, не е САЩ. Правилният отговор на този въпрос е Аржентина. Насочен към детска аудитория кеч продукт, PG стил продукт и мачове, шарени cartoon образи, мачове и истории със знаменитости, entrance музики, широка гама от кеч merchandise, т.н. Всички тези неща се въвеждат в кеча за първи път в Аржентина през 60-те (т.е. цели 20 години преди на някой в САЩ да му хрумнат тези идеи). Човекът, който ги въвежда е аржентинската кеч мегазвезда Martin Karadagian. Благодарение на идеите на Karadagian, Titanes en el Ring федерацията му се радва на огромна популярност в Аржентина с години наред и е може би най-успешната кеч федерация в историята на Южна Америка. Какво общо има това със събитията от 21-ви век? Аржентина е едно от малкото места в света, където и до ден днешен местният кеч си има специфичен стил (вместо типичния американизиран стил, който се наблюдава на доста места). Този стил произтича директно от стила на Titanes en el Ring, но разбира се има и промени, така че стилът да бъде по-съвременен. След прекратяването на Titanes en el Ring през 80-те няколко различни телевизионни кеч шоута/кеч федерации са се опитвали да поемат аржентинската щафета, така да се каже. Най-успешният опит от новия век беше 100% Lucha.100% Lucha100% Lucha дебютира като телевизионно шоу точно на 1-ви януари 2006 и още от самото начало привлече голям интерес. Причините за това бяха няколко. Първо, шоуто беше по сравнително голяма телевизия. Второ, Endemol бяха продуцентите на шоуто и направиха силна рекламна кампания. За незапознатите: Endemol са една от най-големите television production компании в света и са отговорни за шоута като Big Brother, Deal or No Deal, Star Academy, Fear Factor, Wipeout, Ring Ka King кеч шоуто в Индия и др. Трето, в аржентинския национален ефир не беше имало кеч шоу от известно време насам. И не на последно място, шефът на федерацията беше популярен old school кечист от Titanes en el Ring и той успя да събере добър roster, който се хареса на феновете. Голяма част от кечистите в roster-a бяха нови лица (някои тренирани специално за шоуто), но имаше и кечисти, които и преди са били в национален ефир, вкючително няколко ветерани още от времето на Titanes en el Ring. Всъщност, още един фактор за успеха на шоуто може би беше и интересния/различния му формат. 100% Lucha не беше обикновено кеч шоу, а шоу на турнирен принцип (с точкова система) и разделено на сезони, но все пак си беше насочено към традиционната за Аржентина по-млада кеч аудитория. Всичките тези фактори направиха 100% Lucha голям телевизионен успех. Шоуто започна с рейтинги над 10 и в продължение на 5 години се радваше на голяма популярност. В началото беше само телевизионно шоу, но с течение на времето започнаха да организират и шоута извън малкото студио, от където излъчваха телевизионното шоу, и залите почти винаги бяха пълни. Няколко пъти организираха шоута и в легендарната Luna Park арена в Буенос Айрес и я напълниха (между 8 и 11 хиляди фенове). Няколко от кечистите на федерацията добиха известна mainstream популярност, а федерацията даже направи и два филма (на кеч тематика, с образите от шоуто). Не знам дали успехите на 100% Lucha могат да се определят като истински бум на кеча в Аржентина, но определено това беше една от най-успешните кеч федерации от новия век. Следните кечисти бяха в основата на успехите на 100% Lucha:Vicente ViloniХаризматичен рокаджия и рокер, който има минало като боксьор и обича да прави high-flying изпълнения - в общи линии това му беше образа. Още от самото й начало и до последно Viloni безспорно беше главния babyface на федерацията и като цяло може би най-голямата аржентинска кеч звезда от последните 20 години. Точното свежо/ново лице на точното място срещу точните опоненти. Телевизионното шоу почти винаги се въртеше около него и именно той беше човекът, който участваше в главните мачове на всичките най-посещавани шоута на федерацията.La MasaДвуметров костариканец. Втората най-голяма звезда на 100% Lucha, безспорно. Главният heel на федерацията и основен опонент на Viloni през първите й години. В известна степен именно враждата между Viloni и La Masa "износи" 100% Lucha в началото.El PrimoЗлият братовчед на добряка Viloni (всъщност, в истинския живот двамата са братя). Появи се горе-долу по средата на шоуто и веднага стана главно heel лице и основен опонент на "шампионът на народа" Vicente Viloni.Gorutta JonesГолям на размери "канадски хокеист". Не беше във федерацията от началото, но бързо след дебюта му стана главен heel. За известно време беше и популярен babyface.McFloydЗъл "шотландец". Главен heel и основен опонент на Viloni.Musambe Tutu"Ганайският войн". В шоуто беше представен като добър приятел на Viloni и именно това го затвърди като може би втората най-голяма babyface звезда на федерацията. Не беше толкова центална фигура колкото предишните 5-ма, но все пак беше едно от най-популярните имена на 100% Lucha.Макар че към края на 5-те години, в които се излъчваше шоуто, вече имаше спад в популярността му 100% Lucha все още си беше популярно шоу в Аржентина (и, между другото, имаше около три пъти по-голяма зрителска аудитория от аудиторията на WWE в Аржентина). Обаче, други фактори доведоха до края на шоуто. Основният фактор беше загубата на три от гореспоменатите главни звезди на федерацията и най-вече на главните двама. Първо, отношенията между La Masa и федерацията се влошиха доста след като той отиде да се бие в Коста Рика без тяхното позволение. В крайна сметка La Masa беше уволнен и почти веднага образът му беше даден на нов кечист. Естествено, феновете не приеха тази промяна и като цяло новия La Masa беше провал. Истинският пирон в ковчега на 100% Lucha, обаче, беше решението на главната им звезда Vicente Viloni да се пенсионира. Като се има предвид колко важен беше за успеха на федерацията 100% Lucha без него просто нямаше да бъде същото. Endemol и телевизията, която излъчваше шоуто, също бяха на това мнение, а и освен това междувременно се появиха и задкулисни разногласия между шефа на федерацията и Endemol. Така в крайна сметка 100% Lucha шоуто беше свалено от ефир, а това означаваше и край на федерацията. Link to comment
HEIDENREICH Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Тоя път нема анкета?? Интересна тема , с интерес ще прочета особено за Южна Америка . п.с. Що не си вкарал Африка бе расист ? п.п.с И Антарктида ? Link to comment
AL-EX Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Чакам с нетърпение да прочета Link to comment
HEIDENREICH Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Супер ,прочетох я на един дъх ,даже е по-интересна отколкото мислех .Страхотна реализация ,наистина страхотна. п.с. Тук беше лесното ,тези повечето ги знам (всичките от ААА покрай сътрудничеството с WWF през 97-ма ,когато редовно се биеха на Raw , а Mesias покрай WSX и ТNA (специално го гледах там,но не се справиха по-добре отколкото WWE със Sin Cara , e може би не чак ТОЛКОВА зле. Ще позная някой от Пуерто Рико и Европа ,в останалите области съм дроп. Link to comment
teddy_hart Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Поздравления за страхотната тема! Най-много ми хареса часта за Пуерто Рико! [size="4"]Ric Flair - "If you want to be the man, you got to beat the man!"[/size] Link to comment
Kane44 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Много полезна тема.Браво за положеният труд.Благодаря. Link to comment
HEIDENREICH Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 ^ Браво. Тази аржентинска федерация е била баш като за мен -щях да си гледам картун образи и да си къркам доволен.Негрото ганаец прилича на братовчед на Монти Браун. п.с. може ли накратко да кажеш какви са специфичните особености на аржентинския кеч ,които толкова го отличават от американския /мексиканския и пр стилове? Link to comment
nWoHulkster Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Mоже ли накратко да кажеш какви са специфичните особености на аржентинския кеч ,които толкова го отличават от американския /мексиканския и пр стилове?Трудно е за обяснение. Като го гледаш известно време се вижда и усеща. Просто си правят мачовете и book-ват шоутата по различен начин. Не е чак толкова различен колкото мексиканския стил (който е тотално различен от всичко друго), но все пак е различен. Пък и самата атмосфера е различна поради живия коментар (коментаторите коментират на живо не само за тв зрителите, но и за феновете в залата). И както казах по-напред, всичко е насочено към по-млада аудитория, което също влияе на стила.Не помня дали точно тези мачове са добро отражение на типичния in-ring стил, но ето два по-high profile мача за гледане (tournament/season финали): Link to comment
HEIDENREICH Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Гледах първия мач по -добре от скуаш на Lex Luger над random jobber на Superstars/10. Музикалната тема по време на целия мач обаче ми скъса нервите и свали ** от престижните Райх оценки . Link to comment
c0nffusi0n Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Браво, братленце! Мислиш ли, да продължаваш? Link to comment
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.